#1 Σταυρός-Καλοταρίτισσα

Ο κόλπος της Καλοταρίτισσας όπως φαίνεται από την κορυφή του Πάπα.

Δύσκολη

Το μονοπάτι έχει κόκκινο-άσπρο σήμα, αριθμό 1, μήκος 4,40 χλμ. και διαρκεί περίπου 1,30 ώρα. Είναι η μεγαλύτερη και ίσως η πιο ενδιαφέρουσα πεζοπορική διαδρομή του νησιού.

Ξεκινάει από την κεντρική πλατεία του Σταυρού, διασχίζει όλη τη Β-ΒΔ πλευρά του νησιού, και καταλήγει στο γραφικό οικισμό της Καλοταρίτισσας.

Το μονοπάτι είναι αρκετά ευδιάκριτο στο σύνολό του. Περίπου στο μέσο της διαδρομής, κινηθείτε αριστερά για να απολαύσετε την απίστευτη θέα που προσφέρει ο κόλπος του Ξυλομπάτη.

Στη συνέχεια και αφού έχετε μπει στο χωματόδρομο, στα δεξιά σας θα διακρίνετε τις εισόδους των παλιών μεταλλείων σιδήρου, αλουμινίου, χαλκού και σμύριδας.

Προς το τέλος της διαδρομής και πριν το κατέβασμα της Καλοταρίτισσας, στα δεξιά βρίσκεται η ψηλότερη κορυφή του νησιού ο Πάπας, σε υψόμετρο 385μ.

Η ανάβαση στην κορυφή προσφέρει μερικές από τις πιο συναρπαστικές εικόνες
του Αιγαίου.

Η διαδρομή μέχρι τον οικισμό είναι ίσως η εντυπωσιακότερη του νησιού, καθώς περνά κατά μήκος της κορυφογραμμής των «Φτερών» ενώ δεξιά απλώνεται κάθετα η πλαγιά του Πάπα.

Το μονοπάτι συνεχίζει μετά τον οικισμό της Καλοταρίτισσας και την παραλία Βλυχός και καταλήγει στη παραλία της Τρυπητής με τα βράχια από τα οποία πήρε και το όνομά της.

• Σήμανση: Κόκκινο-άσπρο σήμα με τον αριθμό 1
  • Συνολική κατεύθυνση: BA
  • Σημεία ενδιαφέροντος – θέας: Ξυλομπάτης, Μεταλλεία, Κορυφή Πάπας, Προβάδισμα Καλοταρίτισσας, οικισμός Καλοταρίτισσας, παραλίες Βλυχός, Σαπουνόχωμα, Τρυπητή, βραχονησίδα Σκουλονήσι